Ha ismerjük a minket megillető jogokat, a cipővásárlásnak nincs igazi kockázata, még akkor sem, ha az online térben történik. Az alábbi bejegyzésben összefoglaljuk a témával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Garancia, jótállás vagy szavatosság? Mi a különbség a három fogalom között? Egy korábbi blogbejegyzésünkben már érintettük ezt a témát, most azonban részletesebben foglalkozunk a cipővásárlás során felmerülő fogyasztóvédelmi kérdésekkel.

Mindjárt az elején érdemes egy félreértést tisztázni: a garancia fogalma ugyanis jogilag nem létezik, ez alatt a köznyelvben a jótállást szokás érteni. Azoknak a tartós fogyasztási termékeknek a listáját, amelyre kötelező jótállást biztosítani, a 151/2003. (IX. 22.) számú kormányrendelet tartalmazza. Minden egyéb termékre, amelyek nem szerepelnek ezen a listán, a Polgári Törvénykönyv általános szabályai vonatkoznak. A cipők is ez utóbbi körbe tartoznak.

A szavatosság fogalma

A cipők vásárlásánál minden esetben 2 éves szavatosság vonatkozik a megvásárolt termékre. Reklamálni mindig a vásárlás helyén lehetséges úgy, hogy bemutatjuk a hibás terméket, illetve a fizetési bizonylatot. Online rendelés esetében fontos tudnivaló, hogy 14 napon belül indoklás nélkül akkor is elállhatunk a vásárlástól, hogy a terméknek nincs semmilyen problémája.

Ha a lábbeli mérete vagy színe nem megfelelő, de minőségi (gyártási) hibája nincs, úgy személyes vásárlás esetén a kereskedő nem köteles foglalkozni visszavásárlási kérelmünkkel. A gyakorlatban az ilyen esetekben többnyire mégis kicserélik a nem megfelelő cipőt úgy, hogy a vevő levásárolható kupont kap a vételárnak megfelelően.

Mit jelent a két év szavatosság a gyakorlatban?

Az első félévben a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a terméken nem a gyártásból eredő probléma miatt, hanem például helytelen használatból fakadóan történt a károsodás. A 6 hónap letelte után ez már a vásárló feladata.

Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását vagy cseréjét. Ez utóbbi út csak akkor nem járható, ha a termék cseréje objektív okokból nem lehetséges. Például azért, mert a művelet aránytalanul magas többletköltséggel járna, vagy azért, mert már nem is gyártják, így a szükséges méret beszerzésére nincs mód. Csere híján második körben az árleszállítás vagy az elállás opciók közül választhatunk.

Jogos panasz esetén az eladó visszatéríti a vásárlónak a vizsgálati díjat, és a szakvélemény alapján jár el. Fontos, hogy jelentéktelen, javítható hiba miatt visszatérítésnek nincs helye.

Mikor nem élhetünk a szavatossági jogunkkal?

Elvesztettük ezt a jogunkat, ha a vásárlástól számítva több mint 2 év telt el.

Akkor sem élhetünk ezzel a lehetőséggel, ha nem rendeltetésszerű használjuk a terméket. A cipők a viselés körülményei alapján lehetnek téli, nyári vagy átmeneti modellek. Ezen tulajdonságok az esetleges reklamáció során lehetnek fontosak, ugyanis ha például egy tavaszi cipőt télen hóban viselünk, és az emiatt megy tönkre, a nem rendeltetésszerű használat miatt nem élhetünk szavatossági jogunkkal. Ha a hiba keletkezése bizonyíthatóan a helytelen használat következménye (pl. motorozásnál az orr kopása, lyukadás), úgy a szavatossági igényt jogában áll a kereskedőnek elutasítani.

Mindenre van megoldás

Mi az Angyali Cipőknél mindig a békés és kölcsönösen elfogadható megegyezésre törekszünk. A webshopban vásárolt cipők esetében is igyekszünk olyan megoldást találni, hogy ne kelljen feleslegesen küldözgetni a cipőt. Büszkék vagyunk arra, hogy eddig még minden vásárlónk elégedetten távozott egy-egy ilyen szavatossági ügyintézés után is.